Nordmenn bruker mye tid på nett, og med en rekke mobile skjermer rundt oss er både sosiale medier, nyheter og et gigantisk utvalg av underholdning bare noen få klikk unna. Blant ungdommer er det en stor majoritet som bruker både tre og fire timer foran skjermen. Det er selvfølgelig mange nyttige tjenester på nett, men samtidig er det viktig å huske på at en rekke tjenester er skreddersydd for å maksimere tiden brukerne bruker på tjenesten. Det gjelder alt fra Facebook til nyhetstjenester og YouTube. Hensikten er helt enkelt å eksponere brukeren for reklame, noe som betyr at hvert minutt på tjenesten har en verdi i kroner og ører.

Nyheter på nett er konstant oppdaterte, spesielt sammenlignet med papiraviser. I noen situasjoner er det selvfølgelig en fordel, ikke minst i forhold til krisesituasjoner eller hendelser som utvikler seg raskt. Samtidig har det transformert nyheter til en ferskvare, der rubrikkene på nettaviser oppdateres hvert minutt. Det kan også medføre at lesere blir utålmodige, og ikke tar seg tid til å sette seg inn i alle detaljer og aspekter ved en sak.

Derfor finnes det også et behov for seriøse og dyptgående norske nett nyheter, som tør å stille litt større krav til leseren. Det handler om å ta seg tid til å tenke over en problemstilling, istedenfor å surfe planløst fram og tilbake mellom forskjellige nettaviser. Det gjelder både store hendelser i verdenssamfunnet og mer lokale og regionale hendelser. Mange lokalaviser prøver å konkurrere med de andre avisene på nett, men det er kanskje spesielt lokalavisene som heller burde gå i dybden? Med et begrenset nyhetsgrunnlag risikerer mange lokalaviser å lage mindre interessant nyheter for å fylle opp forsiden, noe som på sikt risikerer å gjøre lokalavisene mindre interessante for vanlige lesere.