Det er mange som drømmer om å legge til rette for trening hjemme, både for å spare tid og gjøre terskelen for å trene lavere. Det er selvfølgelig ikke alltid mulig å lage et helt treningsrom, men det er mulig å komme langt med en enkel treningsbenk, noen vekter og en treningsmatte.

Et fleksibelt treningsverktøy

På treningssenteret finner du en mengde forskjellige maskiner, og hver enkelt av dem er fokusert på en spesifikk oppgave. En treningsbenk kan selvfølgelig ikke erstatte dem alle, men den gjør det relativt enkelt å trene mange ulike deler av kroppen din.

Noen øvelser kan du gjøre helt uten vekter, mange benker har puter som er formet slik at du får god motstand når du gjør for eksempel situps. Dessuten kan du variere øvelser med vekter i det uendelige. Det er viktig å være klar over at trening på treningsbenk ikke bare handler om benker med den klassiske vektstangen, en treningsbenk er like relevant når du trener med manualer.

Velge vekter og matte

Trening med manualer er både fleksibelt og effektivt, mange mosjonister vil foretrekke manualer foran mer ensidig trening med vektstang. Det finnes manualer i absolutt alle vektklasser, du bør selvfølgelig ikke begynne med de aller tyngste på 35 kg eller mer. Det viktige er å kunne gjennomføre en del repetisjoner med den tyngden du velger, manualer som kan tilpasses etter behov er også smart.

En treningsmatte har to funksjoner – beskyttelse av den som trener, og beskyttelse av underlaget. Det finnes et bredt utvalg matter på markedet, og det er vanskelig å trå helt feil når du velger matte. Husk likevel på at tykkere ikke nødvendigvis er bedre, alt er avhengig av hva du skal bruke den til. Standarden for yogamatter er for eksempel 1/8 tomme, noe som tilsvarer 3 mm.

Med en treningsbenk, matte og manualer har du gode forutsetninger for å komme i gang med hjemmetrening.